18.7 C
Campulung Muscel
vineri, 12 septembrie, 2025

Pionieratul off-road în România de la Câmpulung Muscel. Primul autoturism inspirat de ruși, consumator de GAZ-ul lor, un proiect care scrie istorie

Alte Știri

Pionieratul off-road în România de la Câmpulung Muscel. Primul autoturism inspirat de ruși, consumator de GAZ-ul lor, un proiect care scrie istorie. Povestea legendarului IMS începe, de fapt, cu industrializarea musceleană. În anul 1885, la Câmpulung Muscel, funcționa o fabrică de celuloză și hârtie.

CITEȘTE ȘI. Cea mai șmecheră atracție de lângă Câmpulung Muscel care te umple de tone de adrenalină, se deschide în curând!

Producția de celuloză s-a oprit odată cu intrarea României în cel de-Al Doilea Război Mondial sau mai degrabă în perioada premergătoare de pregătire a echipamentelor militare pentru Operațiunea Barbarossa.

CITEȘTE ȘI. Izvorul de lângă celebrul baraj Râușor, aproape secat! Gunoaie în jur cât vezi cu ochii. Cine le adună?

Fabrica și-a schimbat imediat profilul iar halele în care se producea hârtia au servit pentru realizarea de componente pentru avioanele de vânătoare. Mai precis, elice și mitraliere pentru avioanele IAR 80, montate la Brașov. După război, fabrica de la Câmpulung Muscel și-a demonstrat din nou puterea de adaptare.

CITEȘTE ȘI. Mega evenimente ale anului 2025, într-un spațiu Epic, la intrarea în Câmpulung Muscel. Durează 2 zile. Programul complet

De la elice a trecut la motociclete, în 1953. Rușii au impus închiderea tuturor fabricilor românești care au produs armament în cel de-Al Doilea Război Mondial. Muscelenii, pentru a supraviețui, au renunțat și la producția de motociclete. Au trecut la ceva mai inofensiv: lacăte. Având un spațiu industrial generos pentru aceea vreme, cu numeroase spații de ateliere, vechea fabrică a fost utilizată mai ales de ruși pentru reparația mașinilor militare ale Armatei Roșii.

CITEȘTE ȘI. VIDEO. Cea mai mare păcăleală în Argeș. Campusul care se învârte după soare, doar în Facebook. A început școala și nu are nici măcar temelie!

Așa că mecanicii de la IMS (Întreprinderea Metalurgică de Stat), cum a fost redenumită uzina, au început să repare și mai apoi să producă cutii de viteze și alte componente pentru GAZ-69, mașina de teren militară a Armatei Roșii. Nu în ultimul rând, producția a fost extinsă pentru aprovizionarea cu piese de schimb a tuturor sovromurilor (societăți sovieto-române prin care statul român era efectiv jefuit). A fost însă o experiență foarte benefică pentru oamenii din fabrică.

CITEȘTE ȘI. Cea mai mare universitate privată din România, cu sediul la Câmpulung Muscel are un nou profil de calificare profesională! WOW. Bun venit, haretiști!

După plecarea tuturor soldaților ruși de pe teritoriul României și dizolvarea sovromurilor, IMS Câmpulung Muscel s-a gândit să abordeze un proiect îndrăzneț. Dacă tot au făcut componente pentru Gaz-ul rusesc, au ales sa producă și ei o mașină utilitară, necesară în procesul „ reconstruire socialistă” a României.

CITEȘTE ȘI. Au apărut radarele antifrânare. Îi lasă fără permisele de conducere pe șoferii care o calcă BRUSC când văd echipajul de Poliție

Modelul după care s-au inspirat a fost GAZ-69, o mașină militară rusească, un automobil off-road creat de Grigoriy Vasserman, un proiectant și inginer rus de origine evreiască. GAZ-69 trebuia să înlocuiască mai vechiul GAZ-67B, „jeep-ul” sovietic care a dus tot greul celui de-Al Doilea Război Mondial pe frontul de est. Noul GAZ-69 era la rândul său inspirat de la celebrul model american Willys MB, jeep-ul clasic  american din timpul războiului.

CITEȘTE ȘI. Presa sârbă despre spectaculosul drum numit Transfăgărășan: E cel mai dramatic din Europa, ce ajunge la o altitudine de peste 2.000 de metri

Mașinile americane au ajuns în Rusia donate de armata americană pentru a susține efortul de război pe frontul de est. Rușii s-au inspirat de la ele și, cu modificările de rigoare, au realizat propriile modele, precum GAZ-69. Acest autoturism avea un motor derivat din cel Molotov, cu șase cilindrii (un motor american Dodge-luat cu licență de ruși), dar mai mic,  de 2100 de centimetri cubi și 65 de cai putere.

CITEȘTE ȘI. Dacă la Câmpulung Muscel a fost daună totală, un ARO chinezesc, promite să întoarcă privirile la salonul auto de la München. Prețul acestuia e uluitor de mic

Deși nu avea mulți cai, cuplul era mare iar mașina își făcea bine treaba. Atingea o viteză de până la 100 de kilometri la oră. Inspirându-se de la GAZ-69 (și implicit de la Willys), inginerii musceleni au făcut îmbunătățiri și au realizat IMS-57, primul „off-road” produs în România. Denumirea mașinii vine de la numele fabricii Întreprinderea Metalurgică de Stat, iar 57 de la anul în care a fost produsă.

CITEȘTE ȘI. Se fură, se fură din pachete, până ajung la client. Caz șocant care s-a întâmplat recent în Câmpulung Muscel!

Era o adevărată bijuterie. Caroserie era rezistentă și semăna ca design cu cea a GAZ-ului. Mașina era în două uși și în partea din spate era acoperit cu prelată. Avea un motor de 3260 de centimetri cubi, deci mai mare decât cel de pe GAZ-69, și 50 de cai putere la 2800 de rotații pe minut. Viteza maximă era de 80 de kilometri la oră. Consumul de carburant era consistent, 24 de litri la suta de kilometrii. Continuarea o găsiți AICI.

CITEȘTE ȘI. Abonează-te la canalul de WhatsApp – Ziarul din Muscel și află primul cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile  Ziarului din Muscel și pe pagina de Facebook, pe grupul Cititorii Ziarului din Muscel, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ultimele Știri

Caz șocant în Câmpulung Muscel. Au zornăit cătușele la Poliție. Sirene și multă agitație!

Caz șocant în Câmpulung Muscel. Au zornăit cătușele la Poliție. Sirene și multă agitație. Un minor de 17 ani...

Alte știri din aceeași categorie