ARO se întoarce din istorie: mașina Armatei renaște, iar uzina de la Câmpulung Muscel ar putea reporni.
Lansat în 1974, ARO a fost conceput inițial ca vehicul destinat Armatei, pentru ca ulterior să ajungă și în dotarea civililor. Nu promitea confort, ci fiabilitate, iar această caracteristică i-a asigurat longevitatea. Cu o viteză maximă de 116 km/h, o putere de 77 de cai și un preț de aproximativ 70.000 de lei la momentul lansării — echivalentul a circa 40.000 de euro în prezent — ARO a devenit rapid un simbol al drumurilor grele și al terenurilor accidentate.
CITEȘTE ȘI. Centura Câmpulungului, între promisiuni ratate și o luptă cu timpul. Ce spune fostul arhitect șef, al primăriei Câmpulung, Anca Coșa
La aproape cinci decenii distanță, aceste vehicule încă pot fi întâlnite pe drumuri, întreținute cu pasiune mai ales de colecționari. „Este o mașină foarte bună. Mă scoate din toate încurcăturile. Pot să merg pe teren accidentat fără probleme. Ce nu-i place ei, nu-i place… în aglomerație. Să stea bară la bară nu. Se încinge foarte tare atunci”, explică un proprietar de ARO. A fost, și rămâne, o mașină născută pentru front, câmp și drumuri grele, nu pentru semafoare.
CITEȘTE ȘI. Dezbatere publică privind zonarea orașului Câmpulung. Impact direct asupra taxelor și impozitelor locale
Ideea ARO este însă din nou de actualitate. Asociația Română pentru Cercetări Strategice Avansate, care reunește institute de cercetare, autorități de stat și firme private, lucrează la un nou proiect: e-ARO. Acesta presupune dezvoltarea unui vehicul modern, în două variante — una civilă și una militară. „Proiectul se execută în parteneriat cu Uzina Mecanică București, cea care va integra șasiul cu caroseriile diverse pe care le-am prevăzut”, a declarat Dan Hazaparu, coordonatorul proiectului.
CITEȘTE ȘI. O companie din Câmpulung recrutează Inginer Proiectant. Sunt oferite salariu motivant și oportunități de dezvoltare profesională
Potrivit acestuia, primul prototip ar putea fi realizat într-un an. „Primul prototip înseamnă cinci exemplare care vor intra în teste. Va fi cea mai performantă mașină a momentului, din lume. Integrăm cele mai avansate tehnologii”, a precizat Hazaparu.
CITEȘTE ȘI. Dragi, cititori. Am lansat rubrica – MICA PUBLICITATE – de 10 LEI sau 2 EURO
Proiectul așteaptă însă finanțare din partea statului, estimată între 12 și 14 milioane de euro. Coordonatorii spun că există șanse reale ca, odată cu acest demers, să fie repornită inclusiv uzina ARO de la Câmpulung Muscel, închisă la începutul anilor 2000, un simbol al industriei românești de altădată.
CITEȘTE ȘI. E oficial. Care e programul supermarketurilor Kaufland de Crăciun și de Anul Nou
Falimentul ARO și drama muncitorilor afectați de închiderea uzinei au inspirat și cinematografia românească. Regizorul Tudor Giurgiu a transpus această realitate în filmul „Despre oameni și melci”, considerat unul dintre cele mai bune filme românești, cu acțiunea plasată în anul 1992, când angajații încearcă cu disperare să-și salveze locurile de muncă.
CITEȘTE ȘI. Sfârșitul „gazelor ieftine”! Ce trebuie să știți despre facturile voastre din primăvară
Povestea ARO continuă astfel între trecutul industrial, prezentul pasiunii colecționarilor și speranța unei renașteri tehnologice care ar putea readuce Câmpulungul pe harta producției auto românești.
Urmărește știrile Ziarului din Muscel și pe pagina de Facebook, pe grupul Cititorii Ziarului din Muscel, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp. Am lansat și rubrica MICA PUBLICITATE care e la mâna TA.




